DESPRE
Modulul Jean Monnet, ”Communicating Europe”*, este iniţiat şi implementat de profesori şi asistenţi universitari care predau la Masteratul de Managementul Proiectelor, Facultatea de Comunicare şi Relaţii Publice, din cadrul Şcolii Naţionale de Studii Politice şi Administrative, Bucureşti, România.
SCOP
Modulul este destinat atât studenţilor cât şi doctoranzilor care ca viitori cetăţeni implicaţi activ în problematici legate de Uniunea Europeană – ar trebui să înveţe şi să cunoască regulile unui plan de comunicare potrivit.
BENEFICII
Acest modul atinge o dimensiune neexploatată a studiilor integrării europene în România: politica de comunicare a Uniunii Europene, adaugând în acelaşi timp, valoare academică Masteratului de Managementul Proiectelor prin integrarea sa în programa de învăţământ.
DESCRIEREA MODULULUI
Modulul Jean Monnet “Modele de europenizare în Europa Centrală și de Est” s-a concentrat pe un subiect dezbătut – totuși insuficient explorat – mecanismele europenizării în cele mai noi state membre ale Uniunii Europene. Acest subiect a dobândit o deosebită importanță într-un context în care UE a fost supusă în mod constant unor presiuni multiple (de ex., conflictul din Ukraina, “criza refugiaților”, discursurile populiste sau miscările extremiste), cu impact sporit asupra modului în care cetățenii se referă la Uniune și la beneficiile aduse de procesul de integrare. Acest lucru a impulsionat cadrele universitare din domeniul studiilor europene să propună proiecte care să stimuleze sentimentul de apartenență la UE și să revitalizeze încrederea în proiectul european.
Modulul a avut ca premisă faptul recunoscut tacit că statele membre “tinere”, cum ar fi România, se află într-un proces de integrare europeană care este influențat în mod inerent atât de istoria lor recentă, cât și de poziția lor geopolitică actuală. Cu toate acestea, cea mai mare parte a predării, dezbaterilor și cercetărilor privind europenizarea utilizează concepte și teorii elaborate de cercetători din vestul și nordul UE, răspunzând astfel cerințelor explicative și logicii de integrare din aceste regiuni. Predarea, dezbaterile și cercetarea procesului de europenizare în țările din Europa Centrală și de Est ramân destul de limitate.
Modulul a fost dedicat studenților înscriși la Masteratul de Comunicare și Afaceri Europene, fiind găzduit de Center for EU Communication Studies (CECS). Acesta s-a bazat pe un studiu amplu, elaborat și condus de către membrii CECS și specialiști din cadrul Insitutului de Studii Europene (Universitatea Liberă din Bruxelles), care s-a axat pe aptitudinile și competențele de care au nevoie absolvenții de studii universitare pentru a-și îmbunătăți accesul pe piața europeană a muncii și, mai ales, în profesii din sfera afacerilor europene.
Obiectivele modulului
- ajute la stimularea și promovarea ideii de integrare europeană într-o manieră contextualizată, adaptată la modelele de europenizare din Europa Centrala și de Est, prin studierea unor domenii de bază (de ex. europenizarea) dar și a unor noțiuni corolare (opinie publică, identitate europeană);
- creeze noi activitați de predare și dezbatere, cu scopul de a consolida noua calificare academică de “expert în afaceri europene”, care a fost lansată de catre universitatea noastră în vara anului 2016, prin intermediul programului masteral în Comunicare și afaceri europene;
- promoveze unele competențe transversale considerate esențiale pentru un specialist în afaceri europene, cum ar fi comunicarea, negocierea, lucrul în echipă, managementul conflictelor, abilitățile de leadership etc.;
- promoveze noi metode de predare (utilizarea noilor media, simulări, dezbateri);
- sprijine universitatea noastră în formarea specialiștilor care vor contribui în mod activ la pregătirea candidaturii României la Președinția Consiliului UE, programată pentru 2019;
- angajeze societatea civilă, factorii de decizie, precum și cadre universitare din România și alte țări din Europa Centrală și de Est în dezbateri fructuoase privind beneficiile europenizării și cu privire la modul în care aceste beneficii ar putea fi cel mai bine conservate și valorificate;
- contribuie la promovarea transdisciplinarității și internaționalizarii, prin crearea de oportunități pentru participarea la activități comune pentru oamenii de știință din Europa Centrală și de Est (conferințe academice și de cercetare).