Skip to content
cecs@comunicare.ro
Center for EU Communication Studies

Center for EU Communication Studies

SNSPA

  • ACASĂ
  • DESPRE NOI
  • ECHIPA
  • PROIECTE
    • EU-TRUTH
    • Euroantreprenoriat
    • CIVICA
    • CONSOLIDAREA REZILIENȚEI
    • FAKE NEWS
    • You Check + You Verify
    • JEAN MONNET MODULE
  • EVENIMENTE
  • PUBLICAȚII
  • MCEA
  • CONTACT

FAKE NEWS

  1. Home   /  
  2. FAKE NEWS

FAKE NEWS

PROIECT REALIZAT ÎN COLABORARE CU CENTRUL DE CERCETARE ÎN COMUNICARE

DESCRIEREA PROIECTULUI

Cercetarea asumată prin proiectul The effects of fake news as politically biased information in the context of the 2019 Romanian presidency elections (coordonat de lector univ. dr. Georgiana Udrea și finanțat de Școala Doctorală, prin decizia Rectorului nr. 47/4.06.2019, perioadă de desfășurare: 01.06.2019-31.12.2020) și-a propus să investigheze posibilele asocieri între expunerea la știri false (atât prin intermediul presei online, cât și prin intermediul platformelor sociale) și atitudinile și comportamentele politice ale oamenilor.

SCOPUL PROIECTULUI

Deși conceptul de “fake news” a fost definit și dezbătut pe larg în literatura de specialitate, există încă loc pentru cercetări sistematice privind efectele sale asupra atitudinilor și comportamentelor politice. De aceea, proiectul nostru și-a propus să utilizeze date empirice colectate în timpul alegerilor prezidențiale din România din 2019 (atât prin design experimental cât și prin netnografie), cu scopul de a contribui la o mai bună înțelegere a peisajului mediatic online actual din România și de a explora diferitele efecte ale expunerii la știri false asupra audiențelor construite la nivelul platformelor media digitale.

OBIECTIVELE DE CERCETARE

Având în vedere natura complexă a consumului media contemporan, în care indivizii sunt expuși la multiple surse media, echipa de proiect a fost interesată să evalueze efectele pe care le are mediul/ canalul prin care este recepționat conținutul asupra încrederii publicului în media (și în special în social media) și asupra formării atitudinilor și comportamentelor politice.


În plus, un alt obiectiv asumat de proiect a fost explorarea modului în care diverse forme de știri false părtinitoare din punct de vedere politic pot favoriza, pe de o parte, lipsa de încredere în mass-media/ social media și, pe de altă parte, sentimente de ineficacitate, alienare, cinism etc. față de candidații politici.


Mai mult, pornind de la premisa că, în esența sa, “problema știrilor false” se referă la economia emoțiilor (adică la modul în care emoțiile sunt folosite pentru a genera atenția, implicarea și dorința publicului de a împărtăși conținutul), ne-am dorit să investigăm modul în care emoțiile specifice potențate de expunerea la informații înșelătoare se corelează cu tendința ulterioară a indivizilor de a disemina știrea pe platformele sociale utilizate de ei (adică efectul de viralizare).

REZULTATELE CERCETĂRII

Scopul inițial asumat de proiect a fost însă profund afectat de contextul social marcat de instalarea pandemiei de COVID-19 și, odată cu ea, de circulația masivă (cu precădere în mediul online) a diferitelor informații înșelătoare (și, adesea, chiar false) și/ sau a teoriilor cu caracter conspiraționist privind virusul SARS-COV-2, eradicarea sa prin instituirea obligativității unor măsuri restrictive la nivelul întregii populații (precum: purtarea măștii, păstrarea distanței, dezinfectarea mâinilor și a suprafețelor), vaccinarea, efectele bolii pe termen lung etc.


În acest context, design-ul experiemental inițial a fost redefinit astfel încât să răspundă mai bine situației curente și preocupărilor noastre de a realiza o cercetare pe un subiect care a acaparat atenția tuturor – știrile false din jurul pandemiei, viralizarea lor și efectele acestora asupra respectării măsurilor de protecție, a vaccinării, a încrederii în media (tradiționale și online) și a încercărilor de eradicare a virului și de surmontare a pandemiei. Scopul primordial a fost acela de a obține rezultate empirice, pe baza cărora să putem formula recomandări menite să stimuleze răspunsuri publice mai bune la criza actuală din România.


Am considerat că este esențial să înțelegem problematica complexă ridicată de prezența sporită a știrilor false (și, mai larg, a fenomenului dezinformării) cu privire la situația pandemică, pentru a oferi soluții bazate pe dovezi pentru actorii-cheie care au fost și sunt în măsură să elaboreze sau să pună în aplicare măsuri pentru a aborda pericolele reprezentate de informațiile potențial dăunătoare care circulă online și care descurajează oamenii să respecte regulile și să promoveze un comportament responsabil din punct de vedere social.Noile obiectivele avute în vedere au fost îndeplinite cu succes, iar indicatorii asumați prin proiect au fost atinși și chiar depășiți. Menționăm, în acest sens, publicarea mai multor lucrări în jurnale de specialitate, dintre care două articole apărute în reviste cu factor de impact – unul în Journal of Applied Communication Research (IF= 2.855) și celălalt în Kybernets (IF= 2.235).

CALENDAR

November 2025
M T W T F S S
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
« Feb    

Patterns of Europeanization in Central and Eastern Europe – Jean Monnet European Module 2016 – 2019

  • Masa rotundă „Information Ecosystem and Troubled Democracy”, 20.02.2025
  • Eveniment
  • Masă rotundă
  • Eveniment
  • Masă rotundă

RSS STIRI

  • Open Science Training la SNSPA 6 November 2025
    SNSPA se aliniază orientărilor europene privind transparența în cercetare, promovând principiile Open Science: colaborare, acces liber și reutilizare responsabilă a rezultatelor științifice. The post Open Science Training la SNSPA appeared first on SNSPA.
  • Concurs de recrutare pentru ocuparea pe perioadă nedeterminată cu normă întreagă, a funcției contractuale, de executie, vacante, de administrator patrimoniu I(S) în cadrul Direcției TIAP 6 November 2025
    Școala Naţională de Studii Politice şi Administrative organizează concurs de recrutare pentru ocuparea pe perioadă nedeterminată cu normă întreagă, a funcției contractuale, de executie, vacante, de administrator patrimoniu I(S) în cadrul Direcției TIAP.   Poate ocupa un post vacant sau temporar vacant persoana care îndeplinește … The post Concurs de recrutare pentru ocuparea pe perioadă nedeterminată […]
  • Concurs de recrutare pentru ocuparea pe perioadă determinată de un an, cu normă întreagă, a funcției contractuale, de conducere, vacante, de administrator șef facultate în cadrul Facultății de Administrație 6 November 2025
    Școala Naţională de Studii Politice şi Administrative organizează concurs de recrutare pentru ocuparea unui post pe perioadă determinată de un an, cu normă întreagă, a funcției contractuale, de conducere, vacante, de administrator șef facultate în cadrul Facultății de Administrație Publică.     Poate ocupa un … The post Concurs de recrutare pentru ocuparea pe perioadă determinată […]
  • Concurs de recrutare pentru ocuparea pe perioadă nedeterminată, cu normă întreagă, a funcției contractuale, de executie, vacante, de secretar cu studii superioare în cadrul Facultății de Administrație Publică 6 November 2025
    Școala Naţională de Studii Politice şi Administrative organizează concurs de recrutare pentru ocuparea unui post pe perioadă nedeterminată, cu normă întreagă, a funcției contractuale, de execuție, vacante, de secretar cu studii superioare în cadrul Facultății de Administrație  Publică.     Poate ocupa un post vacant … The post Concurs de recrutare pentru ocuparea pe perioadă nedeterminată, […]
  • Workshop AI Hands-On Lab @ SNSPA – ChatGPT și Consensus ca parteneri de învățare 3 November 2025
    Marți, 21 octombrie 2025, laboratorul 506 al Facultății de Comunicare și Relații Publice (SNSPA) a găzduit workshopul "AI Hands-On Lab – Cum transformăm ChatGPT și Consensus în parteneri de învățare". The post Workshop AI Hands-On Lab @ SNSPA – ChatGPT și Consensus ca parteneri de învățare appeared first on SNSPA.
Proudly powered by WordPress | Theme: hill-shop by gravitymaster97